Til top af side

Massage

Akut selvhjælp

Hvor gør det ondt?

Hvis du vil vide mere om kiropraktik, så se vores videoserie. Klik herunder:

Videos om kiropraktik

Kiropraktisk behandling

Kiropraktorens behandling består af flere elementer afhængig af patientens problem, alder og tilstand. Dvs. både unge som gamle, børn og spædbørn kan gå til kiropraktor. Behandling hos en kiropraktor er for det meste smertefri og i modsætning til hvad mange tror, aldeles udramatisk.

• Manuel behandling
  • Information og rådgivning
  • Øvelser
  • Forebyggelse

Manuel behandling af kroppens led og muskler kan bredt defineres som alle de procedurer, hvor behandleren anvender hænderne med det formål at påvirke væv mekanisk, her specielt væv i og omkring led. Procedurerne omfatter blandt andet manipulation, mobilisation, traktion og bløddelsbehandling.

Manipulationsbehandling

Ved manipulationsbehandling tager kiropraktoren ved hjælp af specifikke håndgreb et led et lille stykke længere, end man er i stand til ved egen hjælp. Herved overkommes det vacum, som er i de fleste led i kroppen og der dannes små bobler af forskellige gasarter i ledvæsken. Manipulationsbehandling ledsages, grundet disse gasarter, næsten altid af et hørbart "knæk", hvilket resulterer i en øget bevægelse i leddet.

Bløddelsbehandling

Som led i den kiropraktiske behandling kan kiropraktoren benytte sig af bløddelsbehandling, dvs. behandling af muskler og sener. Det kan for eksempel gøres ved forskellige former for massage, triggerpunktsterapi og udspænding.

Information og rådgivning

Som en vigtig del af et behandlingsforløb informerer kiropraktoren om, hvordan patienten bedst håndterer sine problemer, særligt i den akutte fase. Det kan være information om brug af kulde- eller varmebehandling, smertestillende medicin i form af håndkøbsmedicin eller medicin i samråd med egen læge, eller f.eks. lindrende øvelser. Rådgivning kan desuden bestå i anbefaling om sygemelding, eller information om eventuelle symptomer, der kræver øjeblikkelig vurdering fra kiropraktor eller læge.

Øvelser/Træning

En vigtig del i afslutningen af det kiropraktiske behandlingsforløb er, at lære patienten selv at passe på sin krop. Det kan for eksempel være i form af hjemmeøvelser og holdningskorrektion.

Forebyggelse

Behandlingen hos kiropraktoren indeholder som et vigtigt element rådgivning om forebyggelse. Patienter med førstegangslidelser eller jævnlig tilbagevendende problemer i bevægeapparatet oplyses om problemets opståen og om, hvilke aktiviteter der skal ændres for at forhindre tilbagefald.

Forebyggelse kan bestå af praktiske anvisninger udarbejdet individuelt under hensyntagen til patientens tidligere eller nuværende lidelse og under hensyntagen til den praktiske hverdag, patienten skal virke i. Dette kan bestå af instruktion i øvelser, ergonomisk rådgivning eller ved at kontakte arbejdspladser eller sociale myndigheder.

Laserterapi

Laserbehandling kan virke smertelindrende og fremmer opheling af skader. Laser reducerer desuden hævelse, betændelse, muskelkramper og stivhed.

Laserbehandling består af infrarødt lys, der kan trænge ned og påvirke kroppens væv på celleniveau. Laserlys øger blodcirkulationen og trækker væske, næringsstoffer og ilt med til det beskadigede område. Laser øger hermed cellernes stofskifte og deres produktion af energi (ATP)  hvilket vil sige, at kroppens egne reparations mekanismer forbedres.

Laser kan bruges alene eller i kombination med anden kiropraktisk behandling.

Her på klinikken bruger vi den nye kraftfulde K-laser der kan yde op til 12 watt.

Behandlingen varer oftest fra 3 til 8 minutter og er helt smertefri.

Antallet af behandlinger er individuelt, men som udgangspunkt kræver akutte skader ca. 6 behandlinger og skader af mere kronisk karakter ca.10-12 behandlinger.

Bivirkninger efter laserbehandling er sjældne og kortvarige. Den hyppigste er tiltagende ømhed/smerter dagen efter behandlingen pga. øget blodcirkulation I området.

Massage

Massage er en behandlingsform, der typisk udføres med olie, men der kan også anvendes "tørre" greb så som triggerpunktterapi. Værktøjet er kyndige hænder, som er trænet i at finde frem til spændingerne og derefter arbejde og varme vævet igennem. På denne måde genskabes normal muskelspænding og optimal blodgennemstrømning genetableres. Massage anvendes ofte I kombination med kiropraktisk behandling.

• 30 minutters massage koster 294 kr.
  • Der ydes ikke tilskud til massage fra den offentlige sygesikringen eller "danmark".
  • Husk lagen og et håndklæde til behandlingerne.
    Tidsbestilling skal ske via receptionen på 4542 2522.
  • Afbud skal ske senest dagen før behandlingen.

Akut selvhjælp

Det kan du selv gøre ved akut opståede smerter i ryg eller led:

• Læg noget koldt på det smertende sted. (Se behandling med is herunder)
  •
  • Tag smertestillende håndkøbsmedicin.
  •
  • Oprethold så vidt muligt dine normale daglige aktiviteter, men hvil dig efter behov.
  •
  • Undgå så vidt muligt sygemelding.
  •
  • Henvend dig til din kiropraktor eller læge, hvis smerterne ikke er væk efter 2-3 dage.
  •
  • Henvend dig straks til din kiropraktor eller læge, hvis du har stærke smerter, eller hvis din kontrol over vandladning eller afføring er påvirket.

Isbehandling

Ved pludseligt opståede smerter er det en god idé at lægge noget koldt på det smertende sted.

• Brug en ispose, en pose frosne ærter eller isterninger i en pose.
  •
  • Læg et viskestykke eller håndklæde omkring den kolde pakning.
  •
  • Læg den kolde pakning på det smertefulde sted i 10-15 minutter.
  •
  • Kuldebehandlingen kan gentages flere gange dagligt med minimum en time imellem behandlingerne.
  •
  • I sjældne tilfælde kan isen forårsage øget smerte eller ubehag. Skulle det være tilfældet, også efter to til tre forsøg, så stop eller tag en snak med din kiropraktor.
  •
  • Små børn og ældre mennesker bør som udgangspunkt ikke benytte isbehandling. Tal derfor med din kiropraktor først.
  •
  • Behandling med is er en sikker og effektiv lindring af smertefulde, hævede og anspændte muskler og led, hvis det gøres rigtigt.

Isen virker på tre måder:

• Smertestillende
  • Afslappende på musklerne
  • Reducerer hævelser

Ovenstående er præcis de faktorer, man søger at påvirke ved de fleste smertetilstande i bevægeapparatet. Is bruges lokalt - der hvor smerterne er - i modsætning til medicin som optages i hele kroppen.

Husk isbehandling skal kun ses som en del af behandlingen.

Selv om is i mange tilfælde kan afhjælpe smerterne og være en god førstehjælp, bør man ikke bruge is uden at konsultere sin kiropraktor - med mindre du er helt sikker på skadens/smertens årsag.

Der vil ofte være unormal bevægelighed i de involverede led og spændte eller svage muskler. Det er kun hvis disse samtidig behandles, at det optimale resultat opnås.

Hvor gør det ondt?

Find selv en grund til smerten eller problemet ved at klikke på det område i illustrationen, hvor det gør ondt eller er ømt. Forklaringen her er absolut kun retningsgivende og er du i tvivl, så kontakt os for en aftale.

Kontakt Ole Carøe Kiropraktik for mere information

Ring 4542 2522 eller send en e-mail til reception@olecaroe.dk

massage som en del af den kiropraktiske behandlingsplan

Carøe Kiropraktik